|
NORGE
|
VERDEN
|
GENRE
|
|
|
|
|
Går sammen om toppliste for podkast
De store aktørene vil finne ut hvilke podkaster som er de mest populære i Norge.
LES MER I: NYHETSBLOGGEN
|
|
LYTTE.NO - 11.04.19 - Kyrre Dahl
|
De største aktørene i podkastbransjen går sammen om felles toppliste for podkast. – Dette er viktig både for bransjen og lytterne, sier NRKs podkastsjef, Vilde Batzer.
Topplista vil være basert på både nedlastning og strømming, og vil vise hvilke podkaster som til enhver tid er de mest populære i Norge.
Ukjente kriterier for topplista på iTunes
– Podkast er blitt såpass stort og populært at det har vokst frem et behov for en felles valuta. Med lista kan vi i bransjen sammenligne oss både med hverandre og utlandet, og gi lytterne en troverdig og god oversikt, sier Batzer.
Kriteriene som ligger til grunn for listene i for eksempel iTunes er ikke kjente. Dermed blir den nye lista den første offisielle topplista for norske podkaster. Samarbeidet om lista startet for halvannet år siden.
– Det har vært en kompleks prosess for å få til dette, men samarbeidet i bransjen har vært godt, og vi har klart å finne gode løsninger. Jeg er glad for at podkastbransjen også ønsker å ta med de minste aktørene. Målet er en så inkluderende måling som mulig, sier Batzer.
Kristian Tolonen (NRK), Jim Fossheim (Moderne Media), Vilde Batzer (NRK), Rune Hafskjær (P4-gruppen), Bjarte Øgrey (Bauer) og Martin Jondahl (VG).
FOTO: INGJERD ØSTREM OMLAND / NRK
Målingen et spleiselag av store aktører
Målingen er et spleiselag mellom NRK, Bauer, P4-gruppen, Schibsted (VG), Adlink, Rubicon, Moderne Media og Både Og.
Lista er basert på måling av de ulike podkastene via serverlogger fra seks ulike tekniske plattformer. Det er lagd en styregruppe med podkastprodusenter som skal ivareta bransjens interesser. Her sitter NRK, P4-gruppen, Bauer, Schibsted (som representerer produsentene som benytter plattformen Acast) og Moderne Media (som representerer produsentene som benytter plattformen Pippa). Det er fremdeles rom for andre tekniske plattformer til å bli med på topplista før lansering.
Produsenter som ikke publiserer podkaster hos noen av de overnevnte plattformene, kan ta kontakt med NRK: podkast@nrk.no innen 1. juni
Profesjonalisering av podkast
– Det norske podkastmarkedet er i sterk vekst. Det føles derfor riktig at man tar målingene fra de forskjellige aktørene og gjør dem sammenlignbare, sier Jim Fossheim, daglig leder i Moderne Media.
– Med sammenlignbare tall blir det enda enklere for annonsører og lyttere å navigere i podkastmarkedet. Dette igjen kan lede til ytterligere vekst og kommersiell interesse for podkast, så dette er et stort skritt i riktig retning. Men det kanskje aller viktigste er at man med dette felles initiativet står samlet om å øke interessen for podkast, sier Fossheim.
Kilde: NRK
VIL DU LYTTE TIL WEBRADIO FRA NORGE?: HØR WEBRADIO VIA LYTTE.NO
Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side
|
|
|
|
|
|
|
NYHETER FRA RADIONYTT.NO:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lytte.no drives av radionytt.no som ikke samler
inn informasjon. Lytte.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
|
|
|
|
|
|
|
ANNONSE:
|
|
|
|
|
|
ANNONSE:
|
|
|
|
|
Besøk Finanssans.no for å sammenligne forbrukslån fra flere banker!
|
|
|
|
|