Acast er verdens største uavhengige podkastplattform og lanserer nå sin abonnementsløsning i 135 land, inkludert Norge. Acast+ har flere verktøy som er designet for å støtte podkast-produsenter, skriver Acast i en pressemelding.
Acast+ gir de som produserer podkast en mulighet til å tilby abonnement mot betaling til sine lyttere som dermed slipper å høre reklame. Det er også mulig å tilby eksklusivt innhold som bonusinnhold, førpremierer, spin off- serier og mye mer.
I testperioden har 25 podkaster fra Acast i åtte markeder testet ut bruk av plusstjenesten. Resultatet var at titusenvis av lyttere registrerte seg og antallet abonnenter økte med 40 % fra november 2021 til desember 2021. Inntektene for de aktuelle showene steg med 25 %.
- Acast+ gir alle som lager podkast flere måter å komme nærmere sitt publikum, som igjen gir det bedre data for å forstå sine lyttere og forme fremtidig innhold, sier CEO på Acast, Ross Adams, og fortsetter:
- Og, som vi har sett i betafasen finnes det betydelig penger å tjene. Denne lanseringen er et viktig skritt for å støtte kreative produsenter som vil fortsette å lage podkaster lytterne liker og beskytte det åpne podkast-økosystemet.
Blant de mer konkrete resultatene klarte den irske podkasten The Tommy, Hector och Laurita Show å få 7 % av sine opprinnelige lyttere til å betale for å høre på podkast, som ga en økning av inntektene på 46 %.
Den svenske podkasten Sorry, allt gick åt helvete tilbød hele sesongen som tidlig lytting for sine abonnenter. Det førte til 3 400 betalende abonnenter den første uka etter lanseringen.
Les mer: Acast.com Ekstern lenke
Kommenter gjerne dette på vår: Facebook-side