Flere av Egmonts magasiner har allerede egne podkaster, men dette er første testen av podkast som en abonnementstjeneste. Med mottoet «We bring stories to life» tar Story House Egmont dermed et nytt steg for å tilby redaksjonelt kvalitetsinnhold til nye og gamle målgrupper gjennom lyd, går det fram av en pressemelding.
-Vi har et stort innholdsunivers, og lange tradisjoner på historiefortelling og formidling. Gjennom samarbeidet med Podimo og deres spisskompetanse på lydproduksjon og lytteradferd, ønsker vi å få spennende reportasjer og innhold fra våre blader og magasiner til å skinne på lyd, sier kommersiell direktør Jill Molland.
Podimo ble lansert i Norge sommeren 2021, og har siden den gang opplevd stor vekst. Som abonnent får man tilgang til tusenvis av de beste podkastene og lydbøkene, i tillegg til eksklusivt innhold man ikke får andre steder.
-Å konvertere skrevne reportasjer til lydformatet har vi god erfaring med. Nå tester vi dette for første gang i Norge med norsk innhold, i samarbeid med Story House Egmont. For redaksjonelle innholdsleverandører som Egmont, er dette en ny, spennende distribusjonskanal, og vår erfaring er at lesing og lyd ikke kannibaliserer hverandre, men i stedet forsterker hverandre, sier Lina Tandberg Martens, Innholdssjef i Podimo.
Magasinet «Vi Menn» er første redaksjon i Egmont, som tester ut den nye tjenesten. 19. januar var det premiere på True Crime podkasten «Med trang til å drepe», som er basert på artikler fra magasinet. Redaktør Alexander Øystå har stor tro på den nye podkasten.
-Vi mennesker har en tendens til å bli trukket mot det mørke, og det forklarer noe av fascinasjonen for kriminalsaker. Vi har tusenvis av rystende kriminalsaker i våre arkiver, skrevet av noen av landets beste journalister. Vi ønsker selvsagt å spre denne kvalitetsjournalistikken til flest mulig mennesker. Magasin og podkast har mye til felles – begge nytes tilbakelent, sier Alexander Øystå, redaktør i Vi Menn.
Kommersiell direktør Jill Molland avslører at Vi Menn-testen bare er starten. -Vi ønsker å teste lydformatet også innen andre innholds-områder. Våre redaksjoner er nå i gang med å se på annet innhold, som kan være aktuelt på Podimos prioriterte innholds-vertikaler. Det kan være personlige historier som varmer og inspirerer, både innen livsstil og underholdning, og også innhold for barn, avslutter Molland.
Kommenter gjerne dette på vår: Facebook-side